Menu
Artykuły / Bez kategorii / Dieta

Cukier w diecie dziecka – czy pozwolić dziecku na jedzenie słodyczy?

Praktycznie za każdym razem, kiedy podejmuję dyskusję na temat cukru w diecie dzieci, mam wrażenie, że zderzam się, i to w niezwykle bolesny sposób, z bardzo grubą ściną, która często jest nie do przeskoczenia, nawet przy pomocy racjonalnych argumentów popartych badaniami naukowymi, konkretnymi liczbami i przykładami z naszego otoczenia. Argumenty, z którymi najczęściej przychodzi mi dyskutować, to:

„Przecież my w dzieciństwie jedliśmy słodycze i jakoś żyjemy”

No właśnie. Jakoś. A skąd w takim razie w naszym pokoleniu tyle problemów ze zdrowiem? Skąd taka ilość chorób o podłożu autoimmunologicznym? Skąd tyle problemów skórnych? Skąd tyle kobiet i mężczyzn ma problemy z płodnością? Skąd tak częste problemy z różnego rodzaju grzybicą? Skąd taki ogrom ludzi zmagających się z depresją?

Nie wiecie? To ja wam powiem.

Bierze się to z lat zaniedbań dietetycznych, z którymi mieliśmy do czynienia często już w dzieciństwie. W naszym organizmie powoli postępowały zmiany, które doprowadziły do problemów, z którymi zmagamy się dorosłym życiu. Przetworzona żywność, która często jest dodatkowym, ukrytym źródłem cukru, słodzone napoje, batoniki, czekoladki itp, z roku na rok siały co raz większe spustoszenie w naszym ciele. Oczywiście cukier nie jest tu jedynym winowajcą, ale w ogromnej mierze przyczynia się do powstawania wyżej wymienionych dysfunkcji. Dlaczego zatem nie chcemy wyciągnąć z tego wniosków i często to samo fundujemy naszym dzieciom?

„Nie przesadzaj, jak zje jednego cukierka, to nic mu nie będzie”

Zje jednego cukierka, ale po co? Po co mam uczyć swoje dzieci podjadania między posiłkami i niszczyć ich nawyki żywieniowe? Po co mam uzależniać je od słodkiego smaku i od cukru? Po co mam truć swoje dzieci syropem glukozowo-fruktozowym, olejem palmowym i różnymi sztucznymi substancjami? Wiesz? Bo ja całe szczęście nie wiem. 

„Przecież zjadł ładnie obiad, to teraz może zjeść lizaka”

Nie, nie może. Owszem, może od czasu do czasu zjeść lizaka, ale nie dlatego, że zjadł ładnie obiad. Nie uczmy naszych dzieci traktowania słodyczy jako formy nagrody, czy przekupstwa, bo to w przyszłości może prowadzić do poważnych zaburzeń odżywiania, do nagradzania się cukrem, do zaklejania dziur emocjonalnych za pomocą słodyczy. 

Dlaczego dzieci NIE powinny jeść cukru?

  1. Nadmierna ilość cukru w diecie upośledza prawidłowe wchłanianie cennych pierwiastków

Cukier sprzyja rozwojowi candidy, a to prowadzi do przerostu nieprawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Skutkiem tego jest zaburzone wchłanianie witamin i minerałów, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka, zarówno na poziomie fizycznym jak i intelektualnym. Niedobory objawiają się słabą odpornością, zwiększoną podatnością na wszelkie infekcje, czy nieprawidłowym wzrostem dziecka. Zdrowa flora bakteryjna, to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  1. Cukier sprzyja rozwojowi próchnicy

Badania pokazują, że coraz młodsze dzieci zmagają się z problemem próchnicy. Dentyści alarmują, że cukier sprzyja rozwojowi bakterii, które powodują choroby zębów i dziąseł, a nieleczona próchnica z mleczaków może przenieść się na zęby stałe. 

  1. Nadmierna ilość cukru jest przyczyną otyłości

Cukier to puste kalorie, które nie dostarczają organizmowi żadnych wartości odżywczych. Na świecie problem otyłości dzieci dotyczy ponad 45 milinów dzieci w wieku poniżej 5 cię lat! Najnowsze dane statystyczne pokazują, że w Polsce już co czwarte dziecko w wieku przedszkolnym ma problem z nadmiarem masy ciała. Czy to dzieci są temu winne? Nie! To rodzice, dziadkowie i wszyscy inni, który mają wpływ na to, co jest podawane dziecku do jedzenia.

  1. Nadmierne spożywanie cukru prowadzi do zaburzeń apetytu

Cukier syci na chwilę. To krótkotrwałe oszukanie organizmu poprzez dostarczenie energii, która bardzo szybko zostanie przetworzona. Wyrzut insuliny spowodowany spożyciem dużej ilości cukru, spowoduje zbicie jego poziomu we krwi, a to poskutkuje szybko powracającym uczuciem głodu, więc nasze dziecko ponownie będzie domagać się czegoś słodkiego i zbędnych kalorii, które nie są potrzebne dla zaspokojenia jego potrzeb energetycznych. 

  1. Nadmiar cukru w diecie może być powodem agresji, rozdrażnienia, nadpobudliwości oraz problemów z koncentracją

Wahania poziomu cukru we krwi mogą prowadzić do zaburzeń nastroju u dziecka, a co za tym idzie, utrudniać mu funkcjonowanie wśród rówieśników. Jedną z przyczyn nadpobudliwości u dzieci, jest właśnie nadmiar cukru w codziennej diecie. Badania pokazują, że eliminacja cukru z diety dziecka, korzystnie wpływa na poprawę koncentracji, zmniejsza wahania nastrojów oraz nieuzasadnione i niekontrolowane wybuchy złości. Zauważono również pozytywny wpływ diety, która całkowicie eliminuje cukier, u dzieci z autyzmem oraz padaczką.

Czy to znaczy, że powinniśmy zupełnie zabronić naszym dzieciom jeść słodycze? Zdecydowanie nie tędy droga. Zamiast wprowadzania sztywnych zakazów, podstawową metodą powinna być edukacja i kreowanie swoim przykładem dobrych wzorców odżywiania. Nie podjadajmy słodyczy myśląc, że nasze dzieci tego nie widzą – one widzą wszystko! Rozmawiajmy z dziećmi, o tym co jest zdrowe i co warto jeść codziennie. Zadbajmy o to, żeby jedzenie było dla nich przyjemnością, eliminując pośpiech i stresowe sytuacje przy stole. Od małego uczmy nasze dzieci jaki wpływ na nasz organizm ma nadmiar cukru. Moje dzieci wiedzą, że od zbyt dużej ilości cukru psują się zęby, że rośnie duży brzuch, a wtedy ciężko się biega i człowiek choruje. Jednocześnie staramy się nie demonizować za bardzo i nie wyzwalać w naszych dzieciach lęku, czy nadmiernego anty cukrowego fanatyzmu. Od czasu do czasu pójdziemy całą rodziną na lody, zrobimy w domu ciasto, czy napijemy się słodkiego soku. Dbamy przy tym o to, żeby wybierać produkty dobrej jakości, ze składem, który nie przyprawia o zawrót głowy. Edukacja jest kluczem do sukcesu, który w tym przypadku jest zdrowiem naszych dzieci. Edukacja naszych dzieci, ale też wszystkich tych, którzy mają wpływ na to, co dzieci jedzą. 

Zobacz także

No Comments

    Leave a Reply