Menu
Artykuły / Dieta / Wellness

Suplementacja u dzieci, a naturalne źródła wspierania odporności

Suplementy dla dzieci – hit czy kit?

Półki w sklepach, drogeriach i aptekach uginają się od kolorowych żelków, cukierków, syropków itp z witaminami rzekomo wzmacniającymi odporność dziecka. Płatki śniadaniowe wzbogacane witaminami, ciastka dające energię na cały poranek, czy owocowe jogurty wydają się być z pozoru zdrowym wyborem. Ba! Nawet lepszym niż zwykłe płatki owsiane, czy pełnotłusty jogurt naturalny, bo te wydają się być takie zwyczajne…Kolorowe reklamy bombardują nas z każdej strony, zakorzeniając w naszej głowie przekonanie, że nasze dzieci potrzebują tych wszystkich specyfików dla prawidłowego rozwoju i zachowania zdrowia. Ale czy oby na pewno? 

JEDYNYM suplementem, który przyjmują moje dzieci jest dobrej jakości TRAN w dawce zapewniającej im pokrycie zalecanego dziennego zapotrzebowania na witaminę D3. 

Dlaczego nie podaję moim dzieciom żadnych witamin, żelków, cukierków z witaminami itp? 

Pierwszym powodem jest ich skład. Takie produkty najczęściej zawierają cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy, olej palmowy i inne substancje, które zamiast wspomagać organizm, będą  działać na niego niekorzystnie. 

Kolejnym powodem jest to, że skoro coś jest sztucznie wzbogacone, to jest to produkt przetworzony, któremu często daleko do natury. 

Trzeci powód jest taki, że nie widzę takiej potrzeby. Podstawą ZAWSZE powinna być dobrze zbilansowana, zróżnicowana dieta, która będzie dostarczać młodym organizmom wszystkich potrzebnych składników, niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Naturalne witaminy są najlepiej przyswajane przez organizm. Jeśli dziecko nie ma żadnych chorób, alergii, bądź nietolerancji, które są przyczyną wykluczenia wielu produktów, to przy prawidłowej diecie dodatkowa suplementacja nie jest potrzebna. 

Naturalne źródła witamin to owoce i warzywa. W miarę możliwości staraj się wybierać te sezonowe i regionalne. Pokarmem wysoko odżywczym, czyli bogatym w witaminy i minerały jest również dobrej jakości mięso, wątróbka i ryby pochodzące z naturalnych połowów w czystych zbiornikach wodnych. Na szczególną uwagę zasługują także jajka, które poza bogactwem witamin, zawierają komplet wszystkich aminokwasów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto także włączyć do diety dziecka pełnotłusty nabiał, masło, a słodzone jogurty zastąpić naturalnym jogurtem greckim i dodać do niego świeże owoce i miód. Bogactwem witamin są także kiełki, nasiona, pestki oraz orzechy. Lepszym wyborem niż biały makaron, będą kasze (z przewagą bezglutenowych). Pamiętaj także o takich dodatkach jak oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany i inne zdrowe tłuszcze. Zdrowa dieta dziecka powinna być urozmaicona  oraz składać się z jak najbardziej naturalnych, nie przetworzonych i pełnowartościowych pokarmów. 

A jeśli suplementy, to jakie? 

Jeśli jednak zachodzi potrzeba dodatkowej suplementacji, zwróć uwagę na to, żeby były to produkty jak najlepszej jakości, certyfikowane i w miarę możliwości jak najbardziej naturalne, czyli wyciągi z ziół, warzyw, owoców, różnych roślin itp. Powinny to być produkty dedykowane dzieciom w odpowiednim wieku, tak aby przyjmowana dawka była bezpieczna i dopasowana do potrzeb młodego organizmu. Zanim podejmiesz decyzję o podaniu dziecku jakichkolwiek suplementów, dobrze najpierw skonsultować się z lekarzem, a nie szukać porad w internecie i na własną rękę dobierać dziecku suplementację. Jest to szczególnie ważne jeśli dziecko przyjmuje jakieś leki, które mogą wchodzić w reakcje z różnymi substancjami i spowodować niepożądane efekty, lub osłabić działanie tych leków. Warto też najpierw zrobić badania krwi, żeby upewnić się, czy dziecko rzeczywiście potrzebuje dodatkowego wspomagania. 

Zobacz także

No Comments

    Leave a Reply