Menu
Lifestyle

Przygotowanie do ciąży

Ciąża to czas niezwykły. Niezależnie od tego, czy została zaplanowana, czy stało się to za sprawą przypadku, nie ulega watpliwości, że jest to czas wielkich rewolucji w naszym organizmie zarówno na poziomie fizycznym jak i emocjonalnym.

Przed poczęciem potomka, warto zacząć przygotowania odpowiednio wcześnie. Przydane może okazać się zrobienie rachunku sumienia na ile dbamy o siebie, jak się odżywiamy oraz czy fizycznie a także psychicznie jesteśmy gotowi na to wielkie wyzwanie.

Każda kobieta przechodzi ciążę zupełnie inaczej. Dla części kobiet, to wspaniały okres, przepełniony radością, pełen ekscytacji związanej z oczekiwaniem na przyjście na świat nowego życia. Dla innych okres ten wiąże się z wieloma dolegliwościami, jak mdłości, wymioty, wahania nastroju spowodowane skokami hormonów, zmęczenie, bóle kręgosłupa itp. Są takie, których niestety nie da się uniknąć, ale części z nich można zapobiec przygotowując się do ciąży odpowiednio wcześnie.

Co zrobić, żeby dobrze przygotować się do ciąży :

  • Zdrowe odżywianie – zarówno kobieta jak i mężczyzna powinni zwrócić szczególną uwagę na to jak się odżywiają, czy dostarczają swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz czy unikają toksyn, chemii i substancji, które mogą mieć negatywny wpływ na ich zdrowie, a co za tym idzie na zdrowie i prawidłowy rozwój zarówno fizyczny, jak i intelektualny dziecka. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule : „Dieta w ciąży- zdrowa mama, zdrowe dziecko”.
  • Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu– nie od dziś wiadomo, że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu zapewnia lepsze samopoczucie, wzmacnia odporność, dotlenia organizm, pomaga w produkcji wit. D, a kontakt z naturą działa kojąco pomagając obniżyć poziom napięcia i redukować stres.
  • Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup – przybywające kilogramy w ciąży mogą okazać się dużym wyzwaniem dla kręgosłupa, dlatego warto wzmocnić mięśnie posturalne. Dobrym wyborem będą takie formy ruchu jak : pilates, joga, trening funkcjonalny czy pływanie na plecach.
  • Regeneracja – ciąża i macierzyństwo, a szczególnie jego początki to dla kobiety nie lada wyzwanie. Warto, żeby organizm był gotowy na sprostanie tym wymaganiom, więc przed podjęciem decyzji o poczęciu dziecka dobrze zadbać o odpowiednią regenerację, wystarczającą ilość snu i odpoczynku.
  • Ćwiczenia mięśni dna miednicy – rozwijająca się ciąża, a co za tym idzie zwiększanie się macy ciała oraz poród naturalny, to ogromne obciążenie dla mięśni dna miednicy. Częste problemy z którymi borykają się kobiety, to wysyłkowe nietrzymanie moczu. Odpowiednie ćwiczenia poprawiają ukrwienie tkanek, uelastyczniają oraz wzmacniają mięśnie dna miednicy, które pełnią niezwykle ważną funkcję, bo podtrzymują pochwę, pęcherz moczowy i macicę. Ćwiczenia te zapobiegają obniżaniu się narządów rodnych, a także poprawiają satysfakcję seksualną. Ułatwią Ci także świadomą pracę w II fazie porodu.
  • Prawidłowa masa ciała – zarówno niedowaga jak i otyłość mogą przyczynić się do ciążowych komplikacji, takich jak niska masa urodzeniowa dziecka, cukrzyca, czy nadciśnienie. Pomocna może być wizyta u dietetyka, który ułoży plan żywieniowy, dzięki któremu w zdrowy sposób będzie można uzyskać prawidłową wagę.
  • Medytacja i ćwiczenia oddechowe – korzyści płynące z medytacji, to przede wszystkim uważność w życiu codziennym, większa świadomość swojego ciała, redukcja stresu oraz lepsze panowanie nad emocjami. Spokojny umysł lepiej radzi sobie z planowaniem oraz ze stawianim czoła wyzwaniom rzeczywistości.
  • Suplementacja kwasu foliowego – suplementację kwasem foliowym warto zacząć już na 3 miesiące przed planowaną ciążą, ponieważ zmniejsza on ryzyko powstania u dziecka poważnych zaburzeń, jakimi są wady cewy nerwowej. Naturalnie źródła kwasu foliowego, to : szparagi, jajka, płatki owsiane, szpinak, brukselka, sałata, pomarańcze, banany.
  • Badania i wizyta u ginekologa – sprawdzenie stanu organizmu, a co z tym idzie zrobienie odpowiednich badań, czyli morfologii, poprzez badania tarczycy (TSH, FT3 i FT4), badanie na obecność przeciwciał różyczki, toksoplazmozy, cytomegalii, badanie moczu, a także usg piersi i narządów rodnych pomoże zniwelować ewentualne niedobory w organizmie, a przede wszystkim zmniejszyć ryzyko powikłań w ciąży, które mogłyby się okazać niebezpieczne zarówno dla matki jak i dla dziecka.
  • Wiedza – pierwsza ciąża, to zarówno dla kobiety i mężczyzny wielka niewiadoma. Warto sięgać po źródła wiedzy, które pomagają zrozumieć zmiany zachodzące wraz z rozwojem dziecka. Rozmowy z innymi rodzicami, książki, czasopisma, blogi parentingowe, czy aplikacje mogą pomóc rozwiać wiele wątpliwości i zarazem pomóc lepiej się przygotować do roli rodzica.

See Also

The game’s not big enough unless it scares you a little. Wait a minute – you’ve been declared dead. You can’t give orders around here. I’ll alert the crew. What? We’re not at all alike! Flair is what marks the difference between artistry and mere competence.

„Za każdym razem gdy na świat przychodzi dziecko, świat jest tworzony od nowa”

Jostein Gaarder

And blowing into maximum warp speed, you appeared for an instant to be in two places at once. We have a saboteur aboard. We know you’re dealing in stolen ore. But I wanna talk about the assassination attempt on Lieutenant Worf.

2 komentarze

  • Solo Pine
    5 października 2019 at 02:24

    What? We’re not at all alike! Flair is what marks the difference between artistry and mere competence.

    Reply
    • Solo Pine
      5 października 2019 at 02:25

      The game’s not big enough unless it scares you a little.

      Reply

Leave a Reply